- De Amerikaanse loopbaancoach Madeline Mann adviseert mensen die op zoek zijn naar een nieuwe baan voorzichtig te zijn met wat ze posten op sociale media.
- Volgens Mann kijken recruiters vaak naar de LinkedIn-pagina en de sociale media-accounts van sollicitanten.
- Mann raadt mensen af om hun zoektocht naar een nieuwe baan te delen op LinkedIn.
- Lees ook: 3 manieren om makkelijker een nieuwe baan te vinden, volgens een loopbaancoach
Dit verhaal in de ik-vorm is opgetekend door redacteur Alyshia Hull van Business Insider, gebaseerd op een gesprek met de 32-jarige loopbaancoach Madeline Mann
Ik ben nu zo’n zes jaar loopbaancoach. Als CEO van mijn loopbaanadviesbureau Self Made Millennial wil ik dat mensen het vertrouwen voelen om zichzelf goed te verkopen en uiteindelijk de juiste baan vinden.
Als het gaat om het zoeken van een baan, dan waarschuw ik mijn cliënten altijd dat recruiters sowieso hun LinkedIn-profiel gaan checken, maar daar waarschijnlijk niet stoppen. Vaak zoeken ze ook naar wat sollicitanten doen op andere socialemediaplatforms.
Dit zijn drie dingen die je beter niet online kan delen als je op zoek bent naar een baan.
1. Je zoektocht naar een nieuwe baan
Als je op zoek bent naar een nieuwe baan, dan raad ik ten zeerste af om die zoektocht online te delen. Er zijn steeds meer mensen die op LinkedIn beschrijven hoe het is om in de huidige markt een baan te vinden.
Ze schrijven dan dingen als "Oh, ik heb net een sollicitatiegesprek gehad bij bedrijf X en de baan niet gekregen" of "Kijk wat een raar sollicitatieproces — dit vind ik ervan."
Hoewel je daar misschien heel wat reacties op gaat krijgen, moet je je goed realiseren dat recruiters ook meekijken. Als je op zoek bent naar een baan wil je niet dat ze denken "Oh nee, als we deze persoon uitnodigen voor sollicitatiegesprekken, wat gaat hij dan zeggen over ons bedrijf?"
Hoewel je je behoorlijk alleen kan voelen als je naar een baan aan het zoeken bent en het een goed gevoel kan geven daarover te praten, moet je heel voorzichtig zijn op sociale media.
2. Je mentale gezondheid
Ook zou ik online niks loslaten over je mentale gezondheid. Dat is steeds gebruikelijker geworden, maar werkgevers trekken daar ook hun conclusies uit.
Recruiters zullen zich afvragen of je wel in staat bent een bepaalde rol te vervullen, terwijl je dat misschien helemaal niet weet omdat ze dat nooit hardop zullen zeggen.
Als je dingen deelt over een depressie of angsten dan zal een werkgever zichzelf vragen gaan stellen als "Welke gevolgen kan dat hebben voor ons bedrijf?" en "Is hij of zij wel in staat deze functie goed in te vullen?"
Maar ook als je wel opgewekt bent en aan zelfreflectie doet is dat riskant. Ik zou dat beperkt houden tot je eigen inner circle, zodat je controle hebt over wie op de hoogte is van je mentale gezondheid.
3. Je cv
Op LinkedIn bestaat de optie om je cv online te delen, maar ik raad af dat te doen.
Als je overal hetzelfde cv online zet, dan heb je niet de kans dat aan te passen aan waar het bedrijf naar op zoek is. Dat is vooral belangrijk als je geïnteresseerd bent in verschillende functies, want dan kan één standaard-cv de verkeerde boodschap afgeven.
Ik zou mijn cv alleen delen met het bedrijf waar je solliciteert en het niet openbaar maken op je persoonlijke website of LinkedIn-profiel.
Je accounts beschermen
Als je op zoek bent naar een baan type dan eens je naam in op Google en kijk wat er dan tevoorschijn komt. Een recruiter begint meestal daar. Ze vinden dan waarschijnlijk je LinkedIn-profiel, maar zouden ook op je X- en Instagram-accounts kunnen stuiten en die links aanklikken.
Om je daartegen te beschermen kan je een aantal dingen doen. Allereerst kan je je sociale media accounts op privé zetten, ook al zal dat nooit volledige veiligheid bieden. Ook zou je op je profielen je achternaam weg kunnen laten of expres een klein spelfoutje maken in je achternaam.
Zo zag ik iemand met een achternaam die met een W begint daar twee V's voor gebruiken. Op die manier zal iemand die aan het zoeken is op achternaam het account.
Maar je moet ongeacht wat je privacy-instellingen ook zijn, altijd in je achterhoofd houden dat er manieren zijn om te zien waar je likes voor uitdeelt en wie je volgt.
Voordat je iets post moet je je altijd afvragen of dat de juiste manier is om jezelf neer te zetten. Kan ik niet beter een groepsberichtje sturen naar mijn vrienden? Maak altijd die overwegingen voordat je iets plaatst op sociale media.